איך מסכמים את 2021 מבחינת סמלת?
"2021 הייתה שנה טובה לכל התחום ולנו בפרט. אנשים שישבו על הגדר כשהחל משבר הקורונה הבינו שהשד אינו נורא והמציאות העסקית חזרה לעצמה. היינו בהיקפי מכירות מאוד גדולים ובמותגים החשובים צמחנו יותר מאשר שוק הרכב.

"סמלת היא שחקן שונה מהמקובל, כזה שלא מכוון לנתחי שוק גדולים ופועל בעיקר בשלוש נישות: תחום ה־4x4, בו הצלחנו עם סובארו ועם ג'יפ, גם כי תחום זה גדל כפיצוי על 2020 וגם כי בזמן הקורונה טיולי השטח גדלו משמעותית; תחום נוסף שנהנה מצמיחה מוגברת הוא היוקרה, וכאן אנחנו מחזיקים את אלפא רומיאו, פרארי ומזראטי, ובמובן מסוים אבארט. גם שם ראינו צמיחה מאוד גדולה שחלקה מוסבר בכך שנותרה הכנסה פנויה. התחום השלישי הוא של רכבי ההובלה עם איווקו ופיאט פרופשיונל, שהדוקאטו שלה מוביל בתחום המסחריות הקלות. גם כאן צמחנו יותר מאשר כלל השוק, גם בגלל הגידול במשלוחים.

תכניות גדולות / ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: אלפא רומיאו

"את השנה האחרונה ניצלנו להרחבת סל המוצרים. השלמנו את הקמת 'סמלת כמו חדש' — רכבים מושבחים ללקוחות שרוצים אבל לא יכולים לרכוש רכב חדש שלנו. בתחילת השנה הקמנו
את 'סמלת מימון' המעניקה מימון חוץ בנקאי, ובקרוב נתחיל להציע ליסינג פרטי מבית היבואן".

בג'יפ אכן השגתם גידול רב, ועדיין היבוא האישי חוגג על חשבונכם
"גיפ הוא מותג צעיר יחסית בסמלת, ומאז שהבאנו אותו התחלנו בעבודה מאוד מסודרת להנגישו לקהל. הישראלים אוהבים מותגים אמריקאים, גם את תחום השטח, ושילוב זה אפשר לנו ליצור קהילה מאוד טובה. הכפלנו את המכירות ב־2021 ושברנו את שיאי המכירות במותג.

"לגבי היבוא האישי, הנתונים מעט מבלבלים. היום רוב המכירות של ג'יפ ביבוא האישי הם של כלים שאינם זמינים ולא מאושרים לישראל על־ידי היצרן, כמו למשל רנגלר 3.6 ליטר ודגמי קצה. היצרן משיקוליו הוא החליט לשווק חלק מהגרסאות רק בצפון אמריקה; פנינו לג'יפ, ואני שמח לומר שכבר בחלק השני של 2022 ייפתח חלק משמעותי ממבחר זה עבור ישראל".

תכניות גדולות / ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: יואל פלרמן

מה אתם צופים ל־2022?
"2022 נפתחה בצורה שונה מ־2021. זה החל מהשפעות משבר השבבים ובעיות אספקה בעקבות זאת, והמשיך למלחמה באוקראינה המשפיעה על הייצור. במקביל אנחנו מזהים התייקרות בחומרי הגלם ויש אינפלציה במדינות המפותחות. אנחנו רואים ירידה ביכולות הייצור ודחיפת מחירים כלפי מעלה, ודברים אלה מציבים אותנו בתקופה מאתגרת. אם בסוף 2021 חשבנו שסיום המשבר קרוב, ההערכה היא שהוא לא יסתיים לפני סוף 2022. אנחנו בדיאלוג עם היצרנים שלנו, ומאמינים שעד סוף השנה נצליח לפתור את בעיות המחסור".

איך נוצר הקשר עם הונגצ'י?
"התחלנו לעבוד על הנושא לפני זמן רב. עוד לפני משבר הקורונה הבנו שתעשיית הרכב הסינית הופכת להיות שחקן משמעותי, והחלטנו לקחת חלק במהפכה. יצאנו לסין, הקמנו שם משרד עם עובד בכיר בתעשייה, ופנינו לכל יצרניות הרכב שלדעתנו יש להן סיכוי לעבור את ה'באז' הראשון. כך פנינו ל־FAW והם גם ביקרו בישראל. היינו בדיאלוג עם לא מעט חברות, אבל בגלל ההתמחות שלנו בעולמות היוקרה והפנאי נוצרה תחושה של התאמה ושל אמון, וברגע שהיה להם הרכב החשמלי הראשון הצגנו אותו".

תכניות גדולות / ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: יצרן

מותגים סינים מתקבלים יפה בארץ, אבל עד כמה קשה לפרוץ איתם לתחום היוקרה?
"FAW היא בין מאה החברות הגדולות בעולם ובין עשר יצרניות הרכב הגדולות בעולם. זו חברה שקיימת 70 שנים והיא בבעלות הממשלה הסינית. זה בדיוק מה שחיפשנו: מותג איכותי שיישאר לזמן רב.

תכניות גדולות / ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: איתן קאג׳ייה

"הכניסה לשוק הפרמיום שונה מאשר פנייה לתחומים שאינם כאלה, אבל היות ואנחנו מכירים אותו טוב, אנחנו יודעים איזה יחס ושירות הלקוחות שלנו רוצים לקבל. נכון להיום אנחנו מופתעים מרמת הביקוש, והשילוב של רכב כה גדול וכה מאובזר יצר מוצר מנצח. יש משהו ברכב שהוא חוויה אחרת, ואנחנו הולכים להפתיע את עצמנו מבחינת מכירות ובגדול".

האם הונגצ'י תישאר רק בתחום היוקרה?
"הכוונה היא למכור הרבה יותר מהדגם שהושק במטרה להפוך את המותג למשמעותי יותר. למותג יש מגוון עשיר בתכניות, אז נרד לרמות נגישות יותר. אבל ההבטחה של המותג היא לעיצוב מיוחד ולאיכות גבוהה, ולכן נישאר ביוקרה. יש להם מותג נוסף שנקרא 'בסטון' ומותגי משאיות ומסחריות, אבל הם לא מיועדים לשוק האירופאי".

האם הקשר של סובארו לטויוטה הוא יתרון או חיסרון?
"החיבור היה קיים בעבר והפיק תוצרים טובים בתחום הספורטיבי, ועל החיבור הנוכחי בחשמול אנחנו שמחים; ככל שיהיה ביניהם שיתוף, המנצח יהיה הלקוח. הסיפור הגדול בסובארו יהיה הדגם החשמלי החדש שיגיע במחצית הראשונה של 2023; מדובר בדגם מאוד מתקדם מבחינה טכנולוגית. כיצרן הם מאוד אוהבים את השוק הישראלי ויש לו חשיבות גדולה עבורם. אנחנו מעשרת השווקים הגדולים שלהם וזוכים אצלם לאוזן קשבת".

תכניות גדולות / ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: סובארו

אלפא רומיאו עשתה צעד ראשון בהתחדשותה עם טונאלה. איך הדבר יתבטא בארץ?
"אלפא נבחרה כמותג מפתח בסטלנטיס וזה חשוב. אני מקווה שעד סוף השנה נוכל לפגוש בטונאלה שאמור להביא לקוחות חדשים. התפיסה היא לשמור על אלפא כמותג יוקרה לאנשים שאוהבים נהיגה, והם עומדים להציג חידושים רבים.

"ב־2021 הכפלנו את המכירות של אלפא, והסיבה הייתה מתיחת הפנים שנעשתה לדגמים ואלה הגיעו אלינו באמצע 2020. במסגרת זאת הם הוסיפו למנוע ולנראות טכנולוגיה בסביבת הנהג שהייתה בשנים האחרונות לחשובה ביותר. תהליך זה הפך את ג'וליה ואת סטלביו למוצרים מנצחים".

האם פיאט תישאר רק בגזרת ה־500?
"פיאט היא המובילה ברכבים קטנים באירופה עם 500 ופנדה שלא התאימה לישראל. זה ישתנה בעתיד, וליצרן יש רצון להרחיב את מספר הדגמים סביב ה־500. הצלחת ה־500 החשמלית השפיעה על הנכונות של סטלנטיס להשקיע בפיתוח".

תכניות גדולות / ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: יואל פלרמן

עד כמה השפיעה השנה הפרדת האולמות של פרארי ומזראטי?
"קשה לשים אצבע על מה עשה את השינוי, אבל אנחנו רואים עלייה במכירות בשניהם. בפרארי מסרנו 19 מכוניות שזה שיא, וכיום יש לנו למעלה מ־40 הזמנות שלא נוכל לספק כי אנחנו מוגבלים בכמות. אני לא יודע אם זה האולם או ההשקעה בתשתית השירות שעשינו. במזראטי אנחנו נרגשים לקראת השקת גרקלה ברבעון השלישי. זה דגם ראשון חדש אחרי תקופה ארוכה, והוא נמצא בקטגוריה גדולה יותר בהיקף המכירות שלה, ומבחינתנו מדובר במהפכה במותג".

תכניות גדולות / ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: סיון פרג'
 
תכניות גדולות / ראיון עם שי פלדמן, מנכ
שי פלדמן, מנכ"ל סמלת | צילום: סיוון פרג'